Pin It

Widgets

Pelik.......Siapa Tetamu Misteri Di Rumah Tok?

PopAds.net - The Best Popunder Adnetwork
sekadar hiasan

Seperti yang saya ceritakan kisah arwah tok sebelum ini....

Rujuk Entry sebelumnya
Seram..Arwah Tok Buta,Tapiii...


Sebagai anak,tugas rutin harian saya adalah menghantar makanan kerumah tok,memang kena,jangan tidak-tidak,kalau tak mak akan membebel dari petang bawa ke malam,bawa pula ke siang hari esoknya...silap-silap kalau tak kena gayannya 3,4 hari pun leteran mak belum tentu habis.



Jarak antara rumah tok dengan rumah saya tidaklah jauh mana,nama pun satu kampong..lebihkurang kalau jalan laju-laju dalam 10 minit dah sampai dah...cuma yang lemah sikit tu sebab  ndak tak ndak memang saya kena redah kubur.

Kalau ada jalan lain pun...jauh lah sikit.Tak sanggup saya..
Basikal??Saya belum ada basikal waktu tu...tanya mak,mak kata mahal...banyak cerita pulak..

Suatu petang..lepas balik dari sekolah,mak hulurkan saya mangkuk hayun,(mangkuk tingkatlah)

"Gi antor makanan untuk tok,kesian tok..dah pukul berapa dah ni..lapar orang tua tu"

Tanpa banyak soal,saya terus menuju rumah tok...sambil berjalan kaki saya berangan...suasana kampong dengan redup pokok buatkan saya rasa nyaman.

Nampak pokok getah,saya behenti dulu..cari buah-buah getah yang gugur..dalam hati boleh juga buat main-main petang nanti.

Dah puas cari,saya jalan lagi..nampak dari jauh kubur bersebelahan rumah tok.
Rumah tok pula macam biasa,bertutup rapat,

Pernah saya bersuara tanya tok.

"Tok..kenapa tok tak pernah bukak tingkap,tok tak rasa lemas ke duduk dalam gelap?"

Sambil tersengih menampakkan gigi tok yang dah mula jarang Tok kata.."Mata tok kan tak nampak,sama je siang atau malam"

Hurrmm..betul juga kata tok.

Semakin saya menghampiri rumah tok,saya dengar suara tok ketawa mengilai-ngilai...lagaknya macam ada perkara lucu yang mencuit hati.

Saya lihat kaki tangga rumah tok..pelik,kasut tak ada,selipar jauh sekali...saya berdiri tercegat di kaki tangga rumah tok,jelas sekali tok bercakap dengan seseorang

Tok kata..."Jangan main macam tu...duk diam-diam...nakal sungguh laa.."

Tak berapa lama suasana kembali sepi..terdengar suara jeritan tok suruh saya masuk.
Saya bukak pintu,jengah dalam rumah tok...saya jengah ruang dapur,saya jengah bilik anak tok yang jadi cikgu tu...penuh dengan sarang labah-labah...buku-buku lama,namun tiada sesiapa pun dalam rumah tok.

"Tok cakap ngan siapa?"

Kata tok..."ooo...anak-anak tok...datang jengah tok"

Saya bukak makanan dalam mangkuk hayun,susun depan tok,sediakan air untuk tok cuci tangan...
Tok mula suap nasi kedalam mulut tok,sambil tangan tuanya berkedut seribu meraba-raba lauk yang lain...

Mata saya tak berkelip perhatikan tok...rambutnya putih mergerbang,mukanya sedikit comot,tangan tuanya berkedut seribu...terketar-ketar menyuap nasi kedalam mulutnya....bau tilamnya sedikit hapak.....hhuurmm...kesian tok

Saya terkejut sebab tok hanya makan sedikit saja,nasi selebihnya??
Yang sangat pelik...siapa tetamu tok?

Nanti di lain ruangan saya akan ceritakan apa terjadi pada nasi sisa bekas tok makan...sesuatu yang aneh berlaku di situ....

Tunggu yer..


0 Komentar untuk "Pelik.......Siapa Tetamu Misteri Di Rumah Tok?"

 
Template By Kunci Dunia
Back To Top